Introduktion til Business Model Canvas

Business Model Canvas er værktøj, til at skabe nye forretningsmodeller og kan samtidig, give et hurtig overblik over de steder du kan tilføje merværdi.
Skrevet af Lasse Venner Jensen | 11 maj, 2016 | Koncept- og forretningsudvikling | 0 Kommentarer

Business Model Canvas

I 2010 udgav Alexander Osterwalder og Yves Pigneur bogen Business Model Generation, hvor de introducere den visuelle forretningsmodel Business Model Canvas. Her beskrev de, at en forretningsmodel bestod af ni grundlæggende byggesten, som viser logikken i, hvordan en virksomhed har til hensigt at tjene penge. De ni byggesten dækker over, de fire grundlæggende områder af forretning: customers, offer, infrastructure og financial viability.

Business Model Canvas

Iføge Osterwalder består en forretningsmodel af:

Customer Segments

I byggestenen Customer Segments, er det her du definere din målgruppe eller målgrupper, altså dem du vil sælge til. Find ud af hvad der karakterisere dem, som du gerne vil sælge til. Du skal dog huske, det er ikke alle du kan sælge til, find dem der er mest entusiastiske og får mest værdi ud af dit produkt.. I din eftersøgen efter hvem de målgruppe er, kan du placerer dem, i en af de fire Customer Segments:

Mass Market: Mass Market er hvis du sælger til en stor gruppe mennesker og du ikke differentiere mellem dine målgrupper. Dvs. alt fokus ligger på én stor gruppe af kunder, der har stort set samme behov og problemer. Det kunne f.eks. være vis du solgte vatpinde.

Niche Market: Niche Market er hvis du sælger til en lille gruppe mennesker og du derved let kan differentiere din målgruppe. Dvs. at du sælger til en lille kerne, af markedet. Det kunne f.eks. være hvis du solgte Gucci tasker.

Segmented: Segmented er hvis du sælger til et segment, hvor der er to forskellige segmenter, men de har begge samme behov og problemer. Det kunne f.eks. være hvis du solgte flybilletter, nogen vil måske vælge Business Class, mens andre tog economy class. Alle har samme behov og problemer.

Diversified: Diversified er hvis du sælger til to vidt forskellige segmenter, hvor hver deres segment har hver deres behov og problemer. Det kunne f.eks. være DBA, som både sælger annoncer til private, men samtidig sælger B2B løsninger til virksomheder.

Multi-sided Platforms: Multi-sided Platforms er hvis du sælger til to eller flere segmenter. F.eks. Avis Metro Express som giver deres avis væk gratis, er nød til have en stor læsergrupper, for at de kan være attraktive for firmaer der vil købe annonceplads. Dvs. at Metro Express er afhængige af begge segmenter, for at avis kan overleve.

Value Propositions

I byggestenen Value Propositions, er det her du beskriver hvilken værdi, som dit produkt eller service giver til målgruppen. Tænk det som, at det er Value Propositions der gør, at din målgruppe køber dit produkt fremfor konkurrentens. Du kan måske finde din Value Propositions i en af disse tre kategorier.

Newness: Nogle Value Propositions imødekommer måske en helt ny form for behov eller problem, som målgruppen ikke var klar over, at de havde. Value Propositions som ligger i denne type, kommer tit fra teknologi branchen. F.eks. da Apple introducerede iPhone, skabte det en ny teknologi branche.

Performance: Hvis du har et produkt eller service, som er bedre end dine konkurrenters, kan din Value Propositions lægge vægt på dette. Dog har denne type af Value Propositions en grænse, da det ikke tager lang tid for konkurrenterne at opnå de samme forbedringer.

Customization: Hvis dit produkt/service kan customiseres, kan du lægge vægt på dette i din Value Proposition, da customisation er en god måde for virksomhederne, at skabe værdi for deres kunder på. Et eksempel er f.eks. Nike, hvor kunder man customize deres nye sneakers.

Channels

I byggestenen Channels, er det her du beskriver hvilken kanaler du vil kommunikere igennem, så din målgruppe ved hvad din Value Proposition er og hvor de kan købe dit produkt. Du skal selvfølgelig tage udgangspunkt i din målgruppe analyse, inden du bestemmer dig for, hvilken kanaler du vil kommunikere igennem.

Du kan tage udgangspunkt i disse typer af kanaler:

Channel types

Customer Relationships

I byggestenen Customer Relationships, er det her du skal tænke over, hvordan du vil betjene dine kunder. Det er både i forhold til, om det er personlig betjening, eller er self-service. Men også hvordan skal forholde udvikle sig over tid? Er det engangskunder du sigter efter, eller er langtidskunder, der måske over tid tilmelder sig dit plus abonnement? I forhold til Customer Relationships, er der nogle kategorier som du kan tage udgangspunkt i.

Personal Assistance: Er hvis din interaktion med kunderne, forgår gennem menneskelig interaktion. Det kan både være gennem e-mail eller telefon.

Dedicated Personal Assistance: Er hvis din interaktion med kunden, forgår gennem den samme person over lang tid. Det kan f.eks. være en bankrådgiver eller et webbureau.

Self-service: I denne type, er der ingen direkte relation mellem virksomheden og kunden. Det kan f.eks. være Netfilx.

Automated Service: I denne type, er interaktion blevet automatiseret. Dvs. Automated Service genkender kunden og kender kundens præferencer, og kan derfor give forslag til f.eks. en bog kunden måske kan lide.

Communities: En virksomhed kan interagere, med sin målgruppe gennem communities. F.eks. løste Dell den såkaldte Dell Hell krise, med at oprette et forum for Dell bruger, hvor de så kunne interagere med Dell og fortælle hvad der var galt med deres computere.

Co-creation: Co-creation er når virksomhedens kunder aktivt deltager i at skabe værdi, for andre kunder. Feks. nogle genbrugsforretning kunne nok ikke eksistere, hvis ikke det var fordi at mange kunder, aktivt indlevede ting til forretningen.

Revenue Streams

I byggestenen Revenue Streams, skal du tænke over hvordan din virksomhed skal tjene penge. Der findes mange forskellige forretningsmodeller, som du kan starte en virksomhed med. Følgende tekst giver nogle eksempler på, hvordan du kan skabe en indkomst.

Mellemmand: Formidling af kontakt mellem køber og sælger.

Annocering: Salg af annonceplads på dit website.

Informationsformidler: Salg af informationer i digitaliseret form.

E-handel: Salg af produkter via e-handel.

Produktionsdistributør: Salg direkte fra producent til kunden.

Affiliate: Salg af produkter gennem partner-netværk.

Abonnement: Kunden abonnerer på din service.

Freemium/Premium: Dit basisprodukt er gratis, men din premium version koster.

Key Resources

Key Resources skal du tænke over de mest vigtige aktiver, som skal til for at din business model fungere. Aktiverne kan være menneskelige ressourcer, finansielle ressourcer, knowhow eller fysiske ressourcer. Disse ressourcer behøver ikke tilhører virksomheden, men kan leases af andre virksomheder.

Key Activities

I byggestenen Key Activities, skal du finde ud af, hvad det er for nogle opgaver du skal løse, for at din forretning fungerer. Dette punkt lyder måske let, men mange firmaer kan ikke sælge deres produkt, unden helt grundlæggende aktiviteter. F.eks. en af Novo Nordisk Key Activities er forskning. Kort sagt, så er Key Activities de aktiviter, som virksomheden skal have styr på, for at de kan eksisterer. Til sidst, så giver Key Activities også muligheden for, om man måske skulle outsource dele af aktiviteterne ud.

Key Partnerships

Key Partnerships beskriver det netværk af virksomheder, som du skal alliere dig med, for at dit produkt/service kan komme på market. Et eksempel kan f.eks. være at, en virksomhed har et webbureau til at stå for markedsføringen.

Cost Structure

Ved Cost Structure skal du beskrive virksomhedens omkostninger, men du skal også vælge, om din virksomhed skal være cost-driven eller value-driven. Et eksempel på en branche som er cost-driven, er student hostels, hvor målet er at sælge sin service så billig som mulig. Et eksempel på et value-driven hotel, er Hilton Hotels hvor det er den ekslusive service man betaler for.
Når du færdig med dette punkt skulle du gerne have et klart overblik over, hvad det vil koste at starte/drive virksomheden.

Med udgangspunkt i disse 9 byggesten, skulle du gerne komme godt fra start, med udviklingen af dit nye koncept eller forretning.

Hvis du kunne tænke dig, at læse mere og Business Model Canvas. Så kan du købe bogen på saxo her

Skrevet af

Lasse Venner Jensen

Lasse Venner Jensen

Digital Konceptudvikler

Shares
Share This