WordPress SEO optimering part 1

I denne serie af artikler, vil du komme rundt omkring, med hvilke tiltag du selv kan lave mht søgemaskineoptimering (SEO) af dit WordPress website. Først vil vi gennemgå de muligheder WordPress selv giver, for at opnå en bedre ranking. Derefter vil vi gennemgå de plugins der er, som kan være med til at styrke dit websites ranking.
Skrevet af Lasse Venner Jensen | 8 maj, 2016 | SEO, WordPress | 0 Kommentarer

Generelle indstillinger for SEO i WordPress

I denne artikel vil jeg gennemgå hvilke parameter du selv kan indstille i WordPress, for at forbedre SEO værdien på dit websites, unden brug af plugins. I artiklen vil vi komme ind på: generelle indstillinger, søgemaskinesynlighed, permanente links og indlæg og side titler.

Generelle indstilleringer

Det første du kan gøre, for at komme i gang med SEO optimering af WordPress, er at gå ind i Indstillinger » Generelt. På denne side har du mulighed for udfylde sides titel og meta beskrivelse. Det er vigtigt at, sidens meta beskrivelse, beskriver sidens indhold, samt indholder de keywords du gerne vil ligge vægt på. F.eks WP SEO – En WordPress Søgemaskineoptimering Blog. I de fleste themes vil det du skriver i titlen og beskrivelsen, være det som vises på søgemaskiners søgeresultat.

Søgemaskinesynlighed

Det næste du kan gøre, er at gå ind i Indstillinger » Læsning. Her skal du sikre dig, at ud for Søgemaskinesynlighed, at det ikke er sat kryds ved “Fortæl søgemaskinerne at de ikke skal indeksere dette websted”. I det at hvis der er, så vil søgemaskiner ikke indekseret dit website. En grund til at tjekke denne boks, kunne være hvis du er i gang med en større opdatering af dit website.

Permanente links

Den næste relevante SEO indstilling i WordPress, er under Indstillinger » Permanente Links. Som standard i WordPress er sidens id, siden URL, det kan se ved, at URL hedder f.eks. http://www.lasse-v.dk/?p=123. Denne type URL skal man undgå, idet at det ikke giver nogen SEO værdi for dit website. Som udgangspunkt vil jeg anbefalde, at du tjekke boksen udfra navn på indlæg, men hvis datoer har relevans for det du publicerer, så vælg måned og navn eller dag og navn. 

Indlæg og side titler

Dette tiltag er ikke en indstillinger du kan aktivere, men en guide til hvordan du skriver dine titler. Når du skal finde en overskrift til dit indlæg, er det en god ide, at tænke ligesom brugeren. F.eks. i stedet for at skrive “WordPress og SEO”, så skriv “Hvordan optimere man SEO på et WordPress website”. Men husk, at titlen må helst ikke være længere end 55 karakterer, da mange søgemaskiner ikke viser mere end 55 karakterer. Du kan tjekke om dine titler er for lange her.

 

Skrevet af

Lasse Venner Jensen

Lasse Venner Jensen

Digital Konceptudvikler

Shares
Share This